Parfym – väldoftande minnen

parfym2
Allt har en början men ej ett slut

Tänk att redan den primitiva människan brände aromatiska ämnen för dess väldoft, terapeutiska förmåga, skydd och bot mot diverse sjukdommar. Egyptierna ärade solguden Ra med aromer och även mumierna smörjdes in med väldoft. Till och med i Andra Mosebok kan man läsa om välluktande kryddor och rökelse.

De första syntetiska doftämnena tillverkades på 1830-talet i Frankrike. Att dofta gott spred sig genom hela Europa genom den italienska renässansen.

Man kan nog säga att Coco Chanel är den person som fick en parfym att så starkt förknippas med ett visst modehus.

Modeskaparen är den som bäst vet vad kvinnorna behöver, vad som passar dem. I deras händer blir parfymen ett komplement till kläderna, en oskattbar och nödvändig prydnad, det mest oumbärliga av allt umbärligt.” – Colette (Fransk författare)

Parfym och minnen

Parfym väcker så många minnen hos mig.

Boucheron – Jag minns så väl mitt första möte med Boucheron. Det var på mitt allra första arbete på Electrolux där en kvinna i styrelsen doftade så underbart. Så fort jag fick reda på vilket märke hon använde sprang jag in på närmaste Åhlens varuhus och köpte mig en flaska. Jag kommer ihåg hur vuxen, elegant och kvinnlig jag kände mig i den här doften.

AnaÏs AnaÏs – Jag är ganska säker på att det här är min allra första parfym. Så flickaktig, ungdomlig och romantisk.

Loulou – Också en parfym från Cacharel som stod på mitt sminkbord när jag var i 17-års åldern. Den var en stor hit i mitt tjejgäng på den tiden. Så fort någon reste utomlands beställde alla tjejer en flaska Loulou.

Brut – Herrklassiker från Fabergé som får mig att tänka på 70-talets män med utsvängda jeans och jeansskjorta. Min pappa doftade alltid Brut och jag sparade de ”häftiga” flaskorna jag fick av honom när de var tomma.

Eau de Cologne du Coq – En klassiker från 1894 som hänger kvar än idag med sin underbara citrusbas

Shalimar – Drömmar om orientens mystik

Hugo – För mig är det här 80-tals mannens typiska doft, kanske då  även ”yuppiens”. Hugo och sidenboxer med paisley mönster, ja så var den typiske pojkvännen för mig på den tiden.

Ô de Lancôme, Trésor, L`Air de temps, Polo Sport, Femme, Ja klassikerna är många och så även mina minnen.

hjarta

Kram från Tess

PhotoCredit
Årtal och annan fakta har jag hämtat från boken: ”100 Legendariska Parfymer”-B.Wahlströms
En reaktion på ”Parfym – väldoftande minnen

  1. Boucheron är en av mina ABSOLUTA favvodofter också! Kände precis som du, sååå glammig men ändå vuxen!

Kommentera

