Två steg till en renare och klarare hy

Precis som naturen följer årets olika säsonger så gör även vår hy.

Under höst och vinter när solen lyser med sin frånvaro är det en perfekt period att ge hyn lite grovstädning.
Att exfoliera hyn gör att den blir extra solkänslig så den här tiden på året är helt perfekt.

md_formulations_glycolac_skinlaboratory_2

Det här är mina rutiner (under höst och vinter) som håller min hy superfräsch, klar och slät.

Daglig rengöring-morgon

  • Ljummet vatten och inget mer.
    Jag tycker, om man inte slarvar med rengöring på kvällen, att det räcker utmärkt att bara skölja av ansiktet för att piggna till lite på morgonen. Vissa dagar, speciellt när jag har mens, tycker jag om att använda Neutrogenas Visibly Clear toner för att få en riktigt ren känsla ända ner i porerna. Känner mig alltid så förbaskat smutsig när jag har mens. Ha ha ha, jag är nog ensam om att längta till klimakteriet men gud så skönt det skall bli att slippa dåligt humör, finnar och värk.

Daglig rengöring-kväll

  • Md formulations facial cleanser. Jag masserar in den med mjuka rörelser i hela ansiktet. Låter den sitta några sekunder och sedan sköljer jag ordentligt med ljummet vatten. Den här produkten innehåller glykolsyra så den både rengör, exfolierar och återfuktar huden. Mdffc finns även för känslig hy och oljig hy. Kostar 359kr på hos beautyplanet.se
    plussplussplusspluss Fyra (av fem) plus för en toppenprodukt men som har ett lock som är så jäklar svårt att få till rakt på flaskan.

Exfoliering-veckovis

  • Glycolac gel peel från Skinlaboratory. Jag är van med syror så jag använder Glycolac 60%. En 30ml flaska kostar ca 120kr hos Skinlaboratory. Mina ytligare rynkor upplever jag helt klart som mindre efter jag använt en sådan här peel ett par veckor. Jag låter den verka 7 minuter innan jag sköljer av. Det här är väldigt individuellt så börja med 1 minut och öka därefter på tiden vid varje applicering till det känns bra. Det kittlar / sticker lite i huden vilket är helt normalt och försvinner så fort man sköljer av produkten. Solskyddsfaktor är viktigt under de veckor du använder gel peel då huden blir extra känslig mot sol och slarvar man att skydda sig kan det uppstå fula solfläckar.
    plussplussplussplusspluss Fem plus av fem möjliga. En prisvärd produkt som räcker länge och ger verkligen resultat.

När det gäller anti-aging och exfoliering har du några bra tips eller knep?

Kram från Tess

Kommentera

