katter, jul och strypsnaror

Apropå glitter och tända ljus, har jag berättat om när jag råkade förstöra grannarnas julbelysning i buskarna?

Det var förra vintern och jag var ute på gården och rastade min ena katt i koppel. Jag har ett sådant där koppel som kan löpa flera meter vilket min katt självklart utnyttjade till max genom att försvinna ut i mörkret. Det var helt kolsvart ute så jag fick följa linan och hade stor framgång till jag började möta på hinder några decimeter över marken. Jag trodde bara att det var några tunna grenar och klev över och benade mig igenom efter kissen.

Efter några minuters klivande och benande upptäckte jag att jag inte kom längre. Faktum var att jag kom inte tillbaka heller, eller höger, eller vänster. Jag fick panik. Kissen var där borta någonstans vid linans slut och jag kom bokstavligen inte en centimeter. Det var som en sådan där jäkla strypsnara, hur mer jag kämpade desto mer satt jag fast. Jag tappade fattningen totalt och drog och slet som en galning. Vid det här laget förstod jag att det var sladdar av något slag men jag hade totalt tunnelseende. Jag skulle komma loss,  jag skulle inte frysa till döds här ute mitt i natten.

Nästa morgon såg jag förödelsen. Grannarnas julbelysning var helt nersliten.
Det var mitt bidrag till julstämningen.

hjarta

Kramar och en Trevlig Lucia önskar Tess

Kommentera

