Foundation för mogen hy

Lär dig hur du hittar rätt foundation för mogen hy

Under åren mellan jag var runt 30 fram till 40 hade jag en väldigt ”lätt” sminkrutin med lite maskara och fyllda bryn. När jag så kom fram till 40 strecket tyckte jag att mitt ansikte såg trött ut och inte speglade vem jag var på insidan. Det problemet löser jag med lite smink tänkte jag och började kaka på foundation på samma sätt som jag gjorde i 25 års ålder.

PANIK! Resultatet blev att jag såg ut som 50+ med förstärkta rynkor och torra smulor i pannan och på kinderna. Jag började söka runt efter foundation för min mogna hy runt om på internet. Folk tipsade hit och dit om specifika märken som fungerade bra på deras ansikten men som för det mesta inte funkade på mitt.

Nu har jag slutat söka efter just ”mogen hy” utan har istället tagit mig en titt på vad för sorts hy jag egentligen har. Visst är min hy mogen men lättare blir det om man bryter ner uttrycket och istället punktar upp hyns karaktär.

Min mogna hud ser ut så här;

  • Torr på ytan, oftast fläckvis
    Vi förlorar mycket fukt med åldern
  • Rynkor
  • Slappare hud

När man tar sig en titt på punkterna blir det ju ganska lätt att se vad som passar

Vi börjar längst ner

  1. Slappare hud – Använd ett uppstramande serum eller liknande.
  2. Rynkor – Använd en primer som gör att din foundation lägger sig över rynkorna istället för i.
  3. Torr på ytan – Använd alltid en flytande foundation. Använd en mjuk borste eller makeupsvamp för att applicera produkten. Var lätt på handen så de torra ytorna inte ruggas upp och lämnar ”smulor”.

Produkter att undvika om du har rynkor och torra fläckar:

  • Foundation i puderform
    Kan lägga sig i rynkorna samt förstärka de torra fläckarna
  • Foundadtion i fast form

Summa kardemumma
Häng inte upp dig på orden ”mogen hy” utan ta dig en titt på ansiktet och skriv ner det som karakteriserar just din hud.

 

hjarta

Kram från Tess

 

En reaktion på ”Foundation för mogen hy

Kommentera

