Det här med skilsmässa och separation

Att ta dig igenom en skilsmässa och/eller separation

Under sommaren så var det några av er som hörde av er till mig och undrade vad som hänt. Det slutade med många givande samtal. Något jag också upptäckte var att jag inte var ensam att gå igenom en separation. Jag förstod också att många känner skam över att ha blivit lämnade.

För mig har det tagit ungefär 1 år att ta mig igenom ångesten och ensamheten men jag kom till slut ut på andra sidan mörkret som en starkare och självsäkrare kvinna.

Att bli lämnad är väldigt annorlunda mot att lämna. Den som lämnar har redan grubblat, funderat, tampats med sina känslor och kommit fram till ett avslut. Den som lämnas står på ruta ett och har allt framför sig. Det är därför mitt råd är att låta allt ta sin tid och försöka förstå processen som måste ha sin gång.

För mig såg den ut så här

  1. Chock och totalt oförstående över vad som hände
  2. Nattsvart förtvivlan där jag inte tänkte så mycket utan bara kände
  3. Ilska över hur i helvete han kunde göra så mot mig
  4. Här kom äntligen sorgen då jag kunde gråta över mig själv och ensamheten
  5. En mer logisk och genomtänkt ilska som var underbart skön och faktiskt helande
  6. Ett slags vakuum som sakta men säkert bara försvann
  7. Förståelse över mig själv, vem jag är och mitt värde
  8. Lycka

Nummer 1 och 2 är väldigt tungt och kan leda till panik och depression men det är faktiskt så att Det Går Över, för alla.

När du kommer till ilska, låt den få komma fram i dina tankar och i din ensamhet. Ring inte den som lämnade dig och skrik och gapa, undvik också att träffas för att slippa säga ord du inte kommer mena om några månader.

När du kommit till nr 6 är det inte lång tid kvar till du kan vakna en morgon, ta ett djupt andetag och känna att allt faktiskt är ok.

Du kommer att bli ok.

 

hjarta

Kram från Tess

En reaktion på ”Det här med skilsmässa och separation

Kommentera

